زرسان‌گلوبال - مشاور تخصصی خرید ملک در بهترین شهر‌های ترکیه

زرسان‌گلوبال - مشاور تخصصی خرید ملک در بهترین شهر‌های ترکیه

شهردار استانبول رقیب اصلی اردوغان

اپوزیسیون در مقام نیروی سیاسی قوی‌ای ظاهر شد و اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، موقعیت خود را به عنوان رقیب اصلی اردوغان تثبیت کرد.

روزنامه اعتماد نوشت: اپوزیسیون در مقام نیروی سیاسی قویی ظاهر شد و اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، موقعیت خود را به عنوان رقیب اصلی اردوغان تثبیت کرد. امام اوغلو با اختلاف قابل‌توجهی در رقابت برای شهرداری استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه، برگزیده شد و حزب جمهوری خلق ترکیه (CHP) نیز در آنکارا و ۱۵ شهر دیگر پیروزی‌اش را تضمین کرد.

برگ برنده اپوزیسیون

به گزارش آسوشیتدپرس، میدان اصلی نبرد رییس‌جمهور ۷۰ ساله ترکیه، استانبول بود، شهری با ۱۶ میلیون نفر جمعیت که در آن متولد و بزرگ شد و در سال ۱۹۹۴ فعالیت سیاسی خود را در مقام شهردار در آن آغاز کرد. نمایش قوی اپوزیسیون در شکست حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) به رهبری اردوغان احتمالا عزم او را برای اعمال تغییرات در قانون اساسی با دشواری بیشتری همراه می‌کند؛ قانون اساسی که ارزش‌های محافظه‌کارانه اردوغان را منعکس می‌کند و به او اجازه می‌دهد تا پس از پایان دوره کنونی‌اش در سال ۲۰۲۸، دوباره در انتخابات شرکت کند و دور جدیدی از حکومت خود را آغاز کند. برای اپوزیسیون که پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی سال گذشته دچار اختلاف و تضعیف شده‌اند، حفظ استانبول و آنکارا برگ برنده بزرگی محسوب می‌شود، نوعی کمک به بسیج مجدد هواداران خواهد بود. حدود ۶۱ میلیون نفر، ازجمله بیش از یک میلیون نفر که برای اولین‌بار در انتخابات رای می‌دهند، واجد شرایط رای دادن برای شهرداری‌های کلانشهرها، شهرداری‌های شهر و ناحیه و همچنین ادارات محلات بودند. مشارکت مردم در ترکیه به طور سنتی بالاست

رقیب آینده اردوغان

امام اوغلو در همان ساعات آغاز شمارش آرا در مورد نتایج اولیه گفت: «باتوجه به داده‌هایی که به دست آورده‌ایم، به نظر می‌رسد اعتماد شهروندان و ایمان آن‌ها به ما نتیجه داده است.» نظرسنجی‌های اولیه حاکی از رقابت تنگاتنگ بین امام اوغلو، شهردار فعلی استانبول و مراد کوروم، نامزد حزب عدالت و توسعه، وزیر سابق شهرسازی و محیط‌زیست بود که البته با پیروزی امام اوغلو به پایان رسید. امام اوغلو، چهره محبوبی است که از او به عنوان رقیب احتمالی آینده اردوغان یاد می‌شود.

استانبول؛ قلب تغییر

امام اوغلو به‌رغم فروپاشی ائتلاف مخالفان که در سال گذشته نتوانست اردوغان را شکست بدهد، مجددا به مقام شهردار استانبول، شهری بسیار مهم در ژئوپلیتیک منطقه، انتخاب شد. حزب اصلی طرفدار کرد‌ها که در سال ۲۰۱۹ از امام اوغلو حمایت کرد، این‌بار نامزد خود را با پرچم حزب دموکرات ترکیه در استانبول معرفی کرد، اما بسیاری از کرد‌ها وفاداری حزبی را کنار گذاشتند و دوباره به امام اوغلو رای دادند. بسیاری از ناظران معتقدند که پیروزی اپوزیسیون در روز یکشنبه می‌تواند ترکیه را در مسیر جدیدی قرار دهد و چالش بزرگی را برای رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه و تسلط دهه‌ها حزب عدالت و توسعه در قدرت به وجود آورد. خود اردوغان به عنوان شهردار استانبول در دهه ۱۹۹۰ به شهرت رسید و بعدا رییس‌جمهور شد. آردا تونجا، اقتصاددان اهل استانبول و تحلیلگر در وبسایت پولیتیکو گفت استانبول به عنوان یک نقطه عطف بسیار مهم نبرد سیاسی برجسته شده است. این شهر ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد و از ۲۰ کشور از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا پرجمعیت‌تر است. همین امر نشان می‌دهد که تا چه اندازه شکست اردوغان در این شهر مهم تلقی می‌شود.

باید گفت که استانبول نقش مهمی در پیوند‌های غربی-اروپایی مردم ترکیه با فرهنگ سنتی و محافظه‌کارانه‌ای دارد که اردوغان خود را حامی آن می‌داند. از سویی، اقبال مردم به رقیب اردوغان، به خصوص در شهر‌های بزرگی همچون استانبول، ممکن است سیاست خارجی ترکیه را در سال‌های آتی دست‌خوش تحولاتی کرده و پیوند این بازیگر را با اروپا و ایالات‌متحده تقویت کند. ترکیه، دومین ارتش بزرگ ناتو و چهارراه بزرگ اقتصادی و سیاسی بین شرق و غرب، در سال‌های اخیر خود را بازیگری جهانی مطرح کرده و نقش میانجی برجسته‌ای در درگیری‌هایی مانند جنگ اوکراین و روسیه ایفا می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و معاملات تجاری با کشور‌های ثروتمند عربی خلیج‌فارس را میانجی‌گری می‌کند.

پیام بگذارید

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)